Energy Lab

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je het antwoord op veelgestelde vragen.

Indien jouw vraag onbeantwoord bleef, kan je ons contacteren via het contactformulier van de website

Kies de gewenste categorie

Hoe wordt een opvolging verzorgd bij Energy Lab?

Het is aangewezen om na een fietspositionering 2 à 3 weken het trainingsvolume op te bouwen of je positie in stappen te wijzigen om het lichaam te laten aanpassen aan de nieuwe houding. Indien naderhand klachten of problemen optreden is het zeker aangewezen contact op te nemen met de fitter. Je krijgt na de fietspositionering de persoonlijke gegevens mee.

Volgende opvolgconsultaties kunnen voorzien worden door de Energy Lab coach:

  • Bikescan 20 euro.
  • Schoenplaatjes afstellen 20 euro per paar excl eventuele verzendingskosten
  • Nakijken van al uitgemeten positie op rollen of guru bike (bvb na groei van jonge renner of bij switch naar ander materiaal) = 50 euro (30-40 min)
  • Opmeten van nieuwe positie (bvb mtb na road fit) = 100 euro.

Moet ik al over een goede conditie beschikken vooraleer ik een inspanningstest afleg?

Je hoeft zeker nog niet te beschikken over een goede conditie. Het is wel aan te raden om reeds 3 weken getraind te hebben alvorens je langskomt voor een inspanningstest.

Wanneer plan ik best mijn inspanningstest?

Best plan je een test 3 tot 6 (ideaal) maanden voor het event. Minder dan 3 maanden voor het event is te weinig om nog voldoende te kunnen bijsturen.

Moet ik een bepaalde snelheid kunnen lopen vooraleer ik een inspanningstest kan afleggen?

Het protocol van de inspanningstest wordt aangepast aan het niveau van de klant.

Wel is de test niet aan te raden voor echte beginners. Je zou wel reeds een 20tal minuten aan één stuk moeten kunnen lopen.

Kunnen we de inspanningstest met twee of meerdere personen tegelijkertijd afleggen?

Je kan een afspraak maken om een inspanningstest af te leggen met 2 personen. Vul de naam in van de 2e persoon op onze reserveringsmodule. De duur zal dezelfde blijven.

Indien je wilt langskomen met meer dan 2 personen voor een inspanningstest, dan contacteer je best één van onze medewerkers om de test in te plannen. De duur zal toenemen. Stuur een mail naar info@energylab.be of bel naar 0474 84 18 99.

Kan ik mijn inspanningstest ook uitvoeren op mijn MTB?

Indien je mountainbike is uitgerust met een steekas, dan kan deze niet bevestigd worden op ons systeem om de test uit te voeren.

Is een sportmedisch geschiktheidsattest verplicht?

Het is aan te raden om een sportmedisch geschiktheidsattest mee te nemen zodat de test maximaal kan worden uitgevoerd. Indien je niet beschikt over een attest zal de test submaximaal afgenomen worden. Een attest kan je verkrijgen bij de (sport)dokter.

Is er bij een lichaamsanalyse ook voedingsadvies inbegrepen?

Tijdens de bespreking van je scan leggen we de focus op de lichaamssamenstelling en geven we je advies richting streefgewicht. Je krijg algemene tips, maar voor specifiek advies raden we je aan een voedingsconsult in te plannen.

Wat doe ik best aan tijdens de scan?

Draag lichte kledij zoals een loopshort en tshirt. Vermijd zware kledij zoals jeans!

Ik ben zwanger, mag ik dan een DXA scan doen?

Neen. Hoewel de straling van een DXA scan miniem is, raden we dit af bij zwangere vrouwen.

Is de straling van de DXA scan gevaarlijk

Nee, de straling van de DXA scan is niet gevaarlijk. Je kan de hoeveelheid straling vergelijken met de straling die je krijgt bij het nemen van het vliegtuig.

Krijg ik na mijn eerste voedingsconsult meteen een voedingsplan mee naar huis?

Je krijgt het voedingsplan binnen de 5 werkdagen na jouw eerste consult.

Dien ik een voedingsdagboek in te vullen op voorhand ?

Het is zeker een meerwaarde om een voedingsdagboek op voorhand in te vullen. Op die manier kan er tijdens de eerste consultatie al sneller worden ingegaan op eventuele foute keuzes.

Is bij voedingsadvies een terugbetaling mogelijk van de mutualiteit?

Er is een terugbetaling mogelijk van je voedingsadvies indien je een voorschrift hebt van de huisarts. Afhankelijk van de mutualiteit kan het bedrag verschillen.

Moet ik de lichaamsscan apart inboeken?

De lichaamsscan dient bij de optie ‘voeding recreatie’ extra vermeld te worden, maar dient niet apart geboekt te worden. Bij de optie ‘voeding competitie’ en ‘opvolg + lichaamssamenstelling’ is dit inbegrepen.

Wat is de prijs van een opvolgconsult voedingsadvies?

De prijs van een opvolgconsult voedingsadvies bedraagt €40.

Is de opvolging bij een voedingsadvies verplicht?

De opvolging bij een voedingsadvies is niet verplicht, maar wordt wel ten zeerste aangeraden.

Wordt mijn fietspositionering vergoed door de zorgverzekeraar?

Energy Lab is een trainingsbegeleidingscentrum en geen sportmedische instelling. Bijgevolg zijn we niet aangesloten bij de FSMI en kan je een fietspositionering niet laten terugvorderen bij uw zorgverzekeraar.

Kan ik na mijn test ook verdere schema’s krijgen?

Ja, bij je conditietest is er sowieso een 12-weken schema inbegrepen. Daarna kan je voor €75 een nieuw 12-wekenschema krijgen. We houden uiteraard rekening met de feedback op je vorige schema’s, je persoonlijke agenda en nieuwe doelstellingen.

Heb ik mijn eigen fiets nodig om een test af te leggen?

In principe kan je ook gebruik maken van een labofiets, indien het je moeilijk lukt om je eigen fiets mee te brengen. Je zit natuurlijk wel comfortabeler op je eigen fiets. Om een conditietest af te leggen hoef je overigens geen wielen mee te brengen.

Kan ik mijn positionering van mijn racefiets ook gebruiken voor de positionering op mijn MTB?

Nee, voor een MTB positionering gelden andere richtlijnen, dus een positionering kan je niet voor beiden gebruiken. Je kan wel op één en hetzelfde moment zowel een positionering voor een racefiets als voor een MTB laten uitvoeren (daarvoor geldt een meerprijs van 100 euro). Neem dan ook beide fietsen mee. Idem voor tijdritfietsen.

Moet ik mijn eigen fiets meenemen om een fietspositionering uit te laten voeren?

Dit is niet noodzakelijk. Mensen die een fietspositionering laten uitvoeren in functie van de aankoop van een nieuwe fiets en die geen oude fiets bezitten, kunnen uiteraard zonder fiets terecht voor de positiebepaling. Heb je wel een eigen fiets die je optimaal wilt laten afstellen, breng deze dan mee bij je afspraak.

Hoeveel kost de dienstverlening?

De kostprijs van onze dienstverlening verschilt van test tot test. Een overzicht van onze testen vind je hier. Per test wordt ook de kostprijs weergegeven, alsook de gemiddelde tijdsduur en de mogelijke locaties waar deze test kan doorgaan. 

Hoe verloopt de betaling? 

De dienstverlening waarvoor u langskomt bij Energy Lab dient u ter plaatse contant (gepast indien mogelijk), met Bankcontact/Visa/Maestro/Mastercard, of met een Sport & Culture Pass te betalen. Voor grotere bedragen (vb. coachingpakket) of dienstverlening waarvoor u niet bij Energy Lab langskomt wordt er een factuur opgemaakt die u via overschrijving kan betalen. Voor een coachingpakket gebeurt de betaling in twee schijven (50% bij start van de begeleiding, 50% in het midden van het traject).

Kan ik een factuur krijgen van de uitgevoerde dienstverlening?

Indien gewenst zal er voor u een factuur van de uitgevoerde dienstverlening worden opgemaakt.

Kunnen alle loopkwaaltjes met zolen opgelost worden?

Loopblessures kunnen met veel factoren te maken hebben. Een groot aandeel van deze factoren zijn biomechanisch en dus meetbaar (voetafrol, bekkenbeweging, stabiliteit, lenigheid etc.) Heel wat mogelijke oorzaken voor blessures kunnen dus met deze analyse opgespoord worden. Energy Lab is echter geen medische instantie. Anatomische, structurele problemen zoals een kraakbeenletsel of spierscheur kunnen enkel in klinische centra opgespoord worden.

Wordt na een fietspositionering alles ter plaatse aan de fiets aangepast?

Wanneer er veel moet worden bijgestuurd aan de fietspositie is het helemaal geen goed idee om dit in één keer door te voeren, maar wel geleidelijk over een termijn van verschillende weken. Je lichaam is immers gewend aan de oude positie en heeft tijd nodig om zich aan te passen. Bovendien komt het niet zelden voor dat een wijziging van bepaalde fietsonderdelen zoals zadelpen, stuurpen of stuur dient te gebeuren. Niet alle onderdelen kunnen ter plaatse voorzien worden. Daarom wordt een zeer uitgebreid verslag meegegeven van de instellingen die moeten doorgevoerd worden. Deze kan je geleidelijk aan ofwel zelf, ofwel door je fietsenmaker laten afstellen. Kleine wijzigingen aan de fiets kunnen uiteraard wel in Energy Lab zelf worden aangepast. We voorzien tevens een goede na-service om je met zekerheid van de optimale fietspositie te voorzien.

Kan ik een trainingsschema krijgen op basis van een test die niet bij Energy Lab werd afgelegd?

Neen. We maken enkel persoonlijke trainingsschema's uitgaande van de test die je bij ons aflegt. Indien je toch gebruik wenst te maken van onze expertise kan je altijd terecht op www.myenergylab.net.

Hoe kan ik de dienstverlening aanvragen?

Op de pagina van de betreffende dienstverlening vind je een link naar de reserveringsmodule.

Kan ik bij Energy Lab terecht met sport- en cultuurcheques?

Bij Energy Lab kan je inderdaad betalen met sport- en cultuurcheques (Sport & Culture Pass) van Sodexo. Voor meer info kan je surfen naar de Sodexo Website.

Is er de mogelijkheid om ook 's avonds of in het weekend langs te komen?

In het weekend worden er geen tests afgenomen. Indien het tijdens de werkuren echter niet past, kan je een test 's avonds inplannen. Je kan alle beschikbare momenten op onze reserveringsmodule bekijken.

Kan ik bij Energy Lab terecht met sport- en cultuur cheques?

Bij Energy Lab kan je inderdaad betalen met sport- en cultuurcheques (Sport & Culture Pass) van Sodexo. 

Voor meer info kan je surfen naar de Sodexo website.

Is er ook de mogelijkheid 's avonds of in het weekend langs te komen?

Het labo is elke werkdag geopend van 09u00 tot 17u00. In sommige gevallen wordt er ook 's avonds of in het weekend gewerkt, bv. voor dienstverlening bij groepen, clubs of bedrijven. U kan indien gewenst met ons contact opnemen en aangeven dat u slechts op bepaalde momenten naar Energy Lab kan komen. Dit kan via het contactformulier.

Mag er bij een diensverlening me iemand vergezellen?

Dit mag uiteraard (vb. ouder, trainer). Om de drukte in de laboruimtes te beperken vragen wij echter om het aantal aanwezigen zoveel mogelijk te beperken. Huisdieren worden niet toegelaten omwille van de hygiëne in onze labo's.

Kan ik een factuur krijgen van de uitgevoerde dienstverlening?

Indien gewenst zal er voor u een factuur van de uitgevoerde dienstverlening worden opgemaakt.

Hoe verloopt de betaling?

Dienstverlening waarvoor u langskomt bij Energy Lab dient u ter plaatse contant (gepast indien mogelijk), met Bankcontact/Visa/Maestro/Mastercard, of met een Sport & Culture Pass te betalen. Voor grotere bedragen (vb. coachingpakket) of dienstverlening waarvoor u niet bij Energy Lab langskomt wordt er een factuur opgemaakt die u via overschrijving kan betalen. Voor een coachingpakket gebeurt de betaling in twee schijven (50% bij start van de begeleiding, 50% in het midden van het traject).