Wat er anders is in de vernieuwde voedingsdriehoek?

Voeding

Wat er anders is in de vernieuwde voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek werd twintig jaar geleden het leven ingeroepen door het Vlaams Instituut Gezond Leven. Een gezegende leeftijd, die gevierd werd met een nieuwe versie van de driehoek. Daarin zijn dit de grootste aanpassingen:

  1. De nieuwe driehoek is niet zomaar omgekeerd: voortaan staan de voedingsstoffen gerangschikt volgens de impact op onze gezondheid. Groenten en fruit staan bovenaan, net als volle granen, peulvruchten, noten en plantaardige olie.

  2. Indien je wil kan je die aanvullen met enkele specifieke dierlijke producten uit de lichtgroene zone. Denk daarbij aan vis en gevogelte. Ook zuivel, eieren, melk en kaas vallen hieronder.

  3. Hoe minder bewerkt die middelen zijn, hoe beter! Puur fruit geniet de voorkeur boven fruitsap, net zoals bruin brood voorrang krijgt op wit brood.

  4. Rood vlees - denk maar aan biefstuk - en boter staan helemaal onderaan. Die producten gebruik je dus best zo weinig mogelijk.

  5. Dan zijn er nog heel wat producten die je moet vermijden. Snoepgoed en alcohol, bijvoorbeeld, maar ook bewerkt rood vlees zoals spek of salami.




“Drie uitgangspunten: Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding, vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk en verspil geen voeding en matig je consumptie.” VLAAMS INSTITUUT GEZOND LEVEN
Share on Facebook

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?


Neem contact op
Top