Zo lieten we meer dan duizend werknemers gezonder leven

Hoe zorg je ervoor dat duizenden werknemers van een multinational gezonder in het leven staan? Die uitdaging gingen we samen met Deloitte aan!
Mensen energie geven om er tegenaan te gaan
Deloitte is een van de grootste internationale organisaties op het gebied van financiële en zakelijke dienstverlening. Wij spoorden hun medewerkers aan om nog gezonder te leven en bewegen, los van hun huidige fysieke niveau. Ons doel? Mensen de energie geven die ze nodig hebben om er volledig tegenaan te gaan - zowel op de werkvloer als daarbuiten.
Dat deden we door zoals steeds te focussen op de grote én kleine aanpassingen die daar impact op hebben. Wat die zijn verschilt van persoon tot persoon: de een wil meer sporten, de ander vindt gezond eten of een goed slaappatroon belangrijker.
Om dat te bereiken lanceerden we het Energise@Deloitte project dat uit verschillende luiken bestond. Zo waren er onder andere campagnes op de werkvloer, evenementen, digitale challenges via ons online platform, begeleiding voor een selecte groep ambassadeurs… Een zeer ruime aanpak dus, die niet alleen gericht was op de medewerkers, maar ook op de klanten en potentiële werknemers.
Overkoepelend doel
Alles in het project voor Deloitte had een overkoepelend doel: samen 500.000 kilometers behalen. Dat kon zowel door te wandelen en lopen - iedereen kreeg een stappenteller - als door te fietsen of andere challenges te voltooien.
-
Running and walking
km
-
Cycling
km
-
Other sports
km
De aftrap
Om het project af te trappen, werd een video verspreid waarin het verhaal en de doelstellingen uitgelegd werden. Ook de CEO deed zijn duit in het zakje en moedigde de werknemers aan om mee te doen met het project. Tegelijk werd ook het concept van de Sneaker Fridays gelanceerd, een dag waarop werknemers op sneakers naar kantoor mochten komen. Een belangrijk signaal om aan te geven dat beweging & gezondheid hoog op de agenda staan!

Wanneer de kaap van een half miljoen kilometers bereikt werd, werd de Deloitte Digitruck aan het goede doel geschonken. Die trailer op zonne-energie dient als mobiel IT-lab en brengt computers en mobiel bereik naar de studenten in Zuid-Afrika.
De ambassadeurs
Uit alle werknemers werden 40 Deloitters gerekruteerd die onder begeleiding van Energy Lab een extra stap wilden zetten. Zij reden datzelfde jaar de Col du Galibier op of liepen de (halve) marathon van Brussel. Een jaar lang werden ze getest en getraind door de coaches van Energy Lab. Hun enthousiasme zorgde ervoor dat anderen binnen het bedrijf ook het sport- en gezondheidvirus te pakken kregen!
Iedere werknemer van Deloitte kon deelnemen aan tal van sportevenementen - denk daarbij onder andere aan de Antwerp 10 Miles of de Stadsloop De Gentenaar. Een aanbod waar veel werknemers op ingingen en dat ook interessant was voor de employer branding van Deloitte: deelnemers werden steeds verwelkomd in onze VIP-tenten.

In samenwerking met Deloitte organiseerden we ook een groots slotevenement: een eigen Spartacus Run waar meer dan 2.400 werknemers aan deelnamen. Het traject bestond niet alleen uit een reeks fysieke proeven, maar bevatte ook denkopdrachten. Iedere deelnemer kreeg 10.000 extra stappen die meetelden voor ons stappendoel.
Tijdens onze Spartacus Run lieten we de ambassadeurs opwarmen met een echte Haka, de bekende warming-up van het Nieuw-Zeelandse rugbyteam.
Campagnes tijdens het jaar
Tijdens het jaar vonden in de kantoren van Deloitte acties en campagnes over verschillende thema’s plaats. Ze draaiden onder andere rond gezonde voeding, beweging en mentale gezondheid. Die campagnes liepen zowel on- als offline via sociale media, activaties op de werkvloer en maandelijkse workshops.
-
Participation rate
%
-
Employees who exercise more
%
-
Ambassadors