+ 10 tips voor sporten in de warmte

Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

10 tips voor sporten in de warmte

Tips

Het mooie, zonnige weer en de vakantie vormen het ideale recept voor een verkwikkend sportsessie. Maar let op, je treft best enkele extra maatregelen als je gaat sporten in de zon. Volg daarom onze warm aanbevolen tips zodat je zeker niet overhit.

1. Hou het gezond!

Sporten is gezond, maar als je inspanningen gaat leveren waarop je fysiek niet voldoende voorbereid bent, kan dat het tegenovergestelde effect hebben. Zéker bij hoge temperaturen is het dus aangeraden om je lichaam niet te zwaar te belasten.

2. Vermijd een overdosis zon!

Nu de zon er eindelijk is, moet ik er volop van profiteren. Zo denken veel mensen. Ook sporters. Volledig terecht natuurlijk. Maar weet dat de kracht van de zon het felst is rond de middag/vroege namiddag en ze op die momenten het meeste schade aan je lichaam kan berokkenen. Als je toch besluit te gaan sporten doe dat dan bij voorkeur 's morgens of 's avonds, wanneer het nog niet te warm is. Wie bij warme temperaturen gaat lopen, vindt verkoeling in het bos.

3. Geef je niet (té) bloot!

Sport niet met een (half) ontbloot bovenlijf rond. Je kan er niet alleen door verbranden, maar door het groter contactoppervlak met de zon zal je huid ook meer warmte opnemen en de lichaamstemperatuur bijgevolg stijgen. Smeer je ontblote huid sowieso voldoende in!

4. Draag witte kledij

Draag dunne en luchtige kledij zodat je lichaam de warmte makkelijk kwijt kan. Draag wit in plaats van zwart, om zo weinig mogelijk warmte te absorberen.

5. Eet koolhydraatrijke voeding!

Bij warm weer gaat je koolhydraatverbranding de hoogte in. Daarom is het aangeraden om een koolhydraatrijke maaltijd te nuttigen, zoals pasta, rijst, couscous, quinoa, witte boterhammen of pannekoeken.

10Tipswarmte2

6. Anticipeer op zoutverlies!

Doe wat extra zout in je maaltijd of sportdrank. Dat houdt het water vast in je lichaam.

7. Prehydrateer!

Drink in het algemeen wat meer water. Met alledaagse activiteiten verlies je immers ook meer vocht dan in normale omstandigheden. Overdrijf niet en ga af op je dorstgevoel.

8. Drink ook tijdens de inspaning!

Kies bij rustige inspanningen voor water, als de intensiteit hoger ligt, is een isotone drank of dorstlesser aangeraden.

9. Knoei niet te veel met water!

Tijdens een wedstrijd kunnen een tuinslang, wat sponzen of bekertjes water voor een aangename verfrissing zorgen. Giet het water echter niet ongecontroleerd over je hoofd, want natte schoenen kunnen je voeten wel eens met blaren opzadelen.

10. Drink ook na het lopen!

Het is uiteraard ook bij warm weer belangrijk om het verloren vocht terug aan te vullen. Drink zo snel mogelijk na de inspanning, bij voorkeur een hersteldrank!

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276