Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

5 verhelderende wist-je-datjes over jouw eten

Voeding

Wat is gezond en wat niet? Weet je niet hoe je een voedingsetiket juist interpreteert, krijg je een beeld dat niet strookt met de realiteit. Energy Lab schenkt klare wijn met 5 verhelderende wist-je-datjes.


Wat is gezond en wat niet? Weet je niet hoe je een voedingsetiket juist interpreteert, zet gegoochel met voedingswaarden je op een verkeerd spoor. Energy Lab geeft je 5 wist-je-datjes waarmee je de juiste keuzes maakt. 

Wist je dat ... 

  1.  noten een bron zijn aan vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten? Daarnaast bevatten ze veel onverzadigde vetzuren die je helpen hart- en vaatziekten te voorkomen. Dat ze calorierijk zijn neem je erbij: één klein handje per dag is een goede richtlijn. 
  2. zelfs een enkel blikje cola per dag niet zo onschuldig is? Hou je die gewoonte een maand aan, heb je op het einde van die maand 4.000 kcal oftewel 1 kilogram pure suiker binnen. 
  3. ook de ‘light’-varianten niet per definitie gezonder zijn? De term ‘light’ betekent dat een product ten minste éénderde minder calorieën, suiker of vet bevat dan het standaard product. Maar minder vetten kan tegelijkertijd misschien meer suikers betekenen. Blijf kritisch en lees het etiket. 
  4. bij het maken van smoothies er een hele hoop vitaminen en gezonde vezels verloren gaan? Sommige experts claimen dat tot 90% van de voedingsstoffen van fruit en groenten verloren gaan bij het mixen. Dat zou vooral te wijten zijn aan oxidatie: lucht die tijdens het mixen de blender binnensluipt. 
  5. Donker brood niet automatisch gezonder brood is? In een wereld zonder ‘kleurstoffen’ zou dat over het algemeen wel kloppen, maar brood wordt soms donkerder gemaakt met moutextract of gekarameliseerde suiker. Dat brood bevat natuurlijk weinig tot geen extra voedingsstoffen in vergelijking met wit brood.

Lees onze fitheidstips

Blog
Lees Onze Fitheidstips