Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Hoe Energy Lab gegevens omzet in actiepunten voor sporters en bedrijven

Corporate Wellbeing

Energy Lab ontstond met de ambitie om beginnende – en doorgewinterde – atleten te ondersteunen met de voorbereiding op een sportieve uitdaging. Het concept kwam van moederbedrijf Golazo, maar met de inzet op het bredere aspect welzijn toont Energy Lab zich intussen als een mature speler op zowel sportbegeleiding als corporate wellbeing voor bedrijven. “Bedrijven zien vandaag in hoe belangrijk het is om personeel in goede fysieke en mentale gezondheid te hebben”, vertelt Energy Lab CEO Kristof De Smet in een interview met het Franstalige zakenblad L’Echo.

Kds Echo

Kennis is macht

Een vrije vertaling van een schrijfsel van Sir Francis Bacon. Energy Lab biedt recreantsporters met ambities nuttige informatie om tastbare, betekenisvolle en langdurige vooruitgang te boeken. “We voeren een reeks tests uit, maar we geven geen resultaten om alleen maar over gegevens te beschikken. We bieden een echt monitoringprogramma aan", legt Kristof uit. “We bieden ook biomechanische analyses om de positie op je fiets te verbeteren of om de schoen te vinden die het beste bij je loopstijl past. Veel mensen kopen materiaal, maar weten niet hoe ze het moeten gebruiken.” Energy Lab surft hiermee op de trend van data-analyse die de sportwereld de afgelopen jaren grotendeels heeft beïnvloed.

“Geen resultaten om alleen over gegevens te beschikken. We bieden een écht monitoringprogramma aan.”Kristof De Smet, CEO Energy Lab

Harde data is gegeerd 

"Tegenwoordig zijn data overal. Als mensen naar Wout Van Aert op tv kijken, kunnen ze al zijn statistieken zien en willen ze zichzelf vergelijken. Voor hardlopen heeft iedereen die begint met hardlopen een horloge dat de pols geeft. Maar hoevelen weten echt wat ze met deze gegevens moeten doen”, vraagt de CEO zich af. De realiteit toont: bitter weinig. De services van Energy Lab focusen zich daarom op verbetertrajecten met concrete actiepunten en trainingsschema’s op basis van de gemeten data waarmee de mensen doelgericht mee aan de slag kunnen.

Geconfronteerd met een steeds toenemende vraag, heeft Energy Lab zijn aanbod aangepast. “Ons aanbod voor particulieren stond al geruime tijd op punt, maar het was moeilijk opschalen. Om die reden hebben we het bedrijfsleven een aanbod ontwikkeld dat focust op actief zijn op en buiten de werkvloer. Dit maakt het mogelijk om met onze kennis en ervaring veel meer mensen te bereiken. Een van onze belangrijkste klanten is ING, die soms honderden medewerkers inschrijft voor onze evenementen. Daarnaast bieden we corporate wellbeing programma’s aan", legt Kristof De Smet uit, die zijn programma's moduleert op maat van het bedrijf. "Dit varieert van een KMO die met zijn 15 werknemers een bezoek brengt aan een van onze centra tot collectieve virtuele sessies voor 1.000 werknemers."

Retentie, rekrutering, revitalisatie 

Zo'n geschenk aangeboden door het bedrijf heeft uiteraard een bijkomend belang ten opzichte van simpele teambuilding. "Bedrijven begrijpen tegenwoordig hoe belangrijk het is om personeel in goede fysieke en mentale gezondheid te hebben. Dit heeft gevolgen voor ziekteverzuim, het risico op burn-out en welzijn. Onze programma's zijn vaak ook een middel om medewerkers aan boord te houden of voor de rekrutering van nieuw personeel”, besluit de CEO.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276