Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Klaar voor je goede voornemen? 4 tips om een looproutine te creëren!

Met dit advies maak je van lopen dit jaar een gewoonte (ja, nu echt)!

1. Stel een schema op en evalueer je progressie


De eerste stap om van lopen een gewoonte te maken is door te bepalen hoeveel en hoe vaak je wil lopen. Cruciaal hierbij is om het juiste trainingsvolume te bepalen. In het begin zal dat wellicht niet veel zijn. Overmoedigheid is dan ook niet aangeraden: trek niet ineens elke dag je loopschoenen aan, maar mik op een haalbaar doel, zoals "ik ga 20 à 30 minuten lopen op maandag, woensdag en zaterdag." Dat klinkt minder overweldigend en verhoogt de kans op slagen in je voornemen. Ook is het belangrijk om je successen op te volgen. Hier bestaan er tal van apps voor, maar een oldskool kalender werkt evengoed. Zet bijvoorbeeld een groot vinkje op elke dag dat je gelopen hebt. Het werkt motiverend om te kijken wat je al bereikt hebt en zal je minder snel doen afhaken.

2. Schep de juiste voorwaarden


Je zal je goede gewoontes niet kunnen volhouden als je omgeving zich hier niet toe leent. Er zijn verschillende trucjes om de juiste voorwaarden te scheppen. Een voorbeeld:

  • Kom je thuis van je werk en weet je dat je nadien maar moeilijk weer de deur uit geraakt in je loopoutfit? Dan kan het handig zijn om je loopgerief al mee naar je werk te nemen, je loopkleren al daar aantrekt en te gaan lopen vóór je thuiskomt.
  • Geraak je maar moelijk je bed uit om 's ochtends te gaan lopen en is de snooze-knop jouw beste vriend? Zet je wekkerradio of leg je smartphone verder weg van je bed, zodat je wel moet opstaan om hem uit te zetten. Kortom: achterhaal welke factoren het voor jou moeilijker maken om een goede gewoonte te creëren en creëer nieuwe routines en een omgeving om deze valkuilen te vermijden.

3. Maak gebruik van de twee-minutenregel


De grootste uitdaging om een looroutine te creëren is vaak om jezelf uit de zetel te trekken en naar buiten te stappen. Een tocht van 5 km kan misschien nogal overweldigend klinken. Neem jezelf daarom voor om te beginnen met slechts 2 minuutjes. Iedereen kan twee minuten lopen, dus het is veel simpeler om je op dit idee te focussen. En eenmaal je bezig bent, loop je wellicht toch langer dan die paar minuten. Motivatie groeit vaak eenmaal je bezig bent.

4. Zoek een looppartner


Zoek een vriend(in) waarmee je samen kan trainen of sluit je aan bij een loopgroep bij jou in de buurt. Je zal minder snel je training skippen als je weet dat er iemand op je staat te wachten. Dit gevoel overwint het vaak van het gebrek aan motivatie.

Interesse in begeleiding door Energy Lab? 

Dit artikel werd geschreven door sport.be

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276