Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Nood aan meer creativiteit? Ga wandelen!

Mentale gezondheid

Wanneer je deze titel leest, denk je misschien dat dit een promopraatje is waarmee we je willen aanzetten tot meer wandelen. Ja, en nee. Want wat je leest klopt en de overgrote meerderheid van de neurologen zijn het hiermee eens.

Sommige neurologen geven daarom het advies mee om een uur per dag te wandelen, en liefst in een natuurlijke omgeving. Dat hoeft echter niet elke dag een vol uur te zijn. Volgens een van de vele onderzoeken volstaat 8 minuten flink doorstappen al om je creatieve ziel nieuw leven in te blazen. Door elke dag te wandelen kun je aanzienlijke progressie maken in verschillende cognitieve processen in je hersenen, zoals je geheugen, begripsvermogen en je creativiteit. 

Wandelen stimuleert het divergent denken, het denkproces dat nieuwe ideeën losmaakt, terwijl het lineaire denkvermogen afneemt. Dit komt onder meer doordat er meer zuurstof naar je hersenen stroomt bij het wandelen. Uit onderzoek blijkt dat je creatieve output tot 60% hoger ligt tijdens en na een wandeling dan wanneer je brainstormt vanuit je bureaustoel. Neem dus een notitieboekje mee wanneer je gaat stappen! Zo kun je je geniale ingevingen onderweg meteen neerpennen. Al blijft die creativiteit volgens onderzoek nog even doorwerken wanneer je na het wandelen gaat zitten.

Resultaat al na een week 

Je bekomt dat resultaat natuurlijk niet vanaf de eerste dag. Maar na slechts een week kun je al de resultaten merken en komen je hersenen tot rust. Door de extra portie zuurstof stimuleer je de frontale kwab. Die wordt geassocieerd met creativiteit en je gemoedstoestand. Wandelen zorgt daarbovenop voor een natuurlijke vrijlating van endorfines, ook wel bekend als het gelukshormoon. Daartegenover staat dat het stresshormoon cortisol verdwijnt. Ook activeert wandelen de prefrontale cortex, wat leidt tot het afremmen van negatieve gedachtes. Dat allemaal zorgt ervoor dat we na onze wandeling meer ontspannen zijn en ons kwikker en enthousiaster voelen.

De natuur natuurlijk! 

Doorgaans beperken onze ‘wandeltochtjes’ zich helaas vaak tot kleine ruimtes: in ons huis, op het werk of wanneer we boodschappen inkopen in de supermarkt. Allemaal ruimtes die soms een vorm van ‘spanning’ met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk dat je contact opzoekt met de natuur bij het wandelen. Ook in de stad wandelen is niet ideaal, want zo mis je die pure en gefilterde zuurstof van Moeder Natuur. Ga daarom naar het bos, het park of het strand en je zult merken dat je al in korte tijd op lichamelijk en emotioneel vlak erop vooruit gaat.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276