Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

September: symbool voor sportieve verandering

Beweging

September wordt door velen gezien als een overgangsmaand. Een maand die een brug slaat tussen de speelse zomer en het meer geordende en gestructureerde najaar. Ook is het de periode waarin veel mensen terug volop aan het sporten slaan. Daar zit de traditionele opstart van de evenementen- en competitiekalender vast voor iets tussen.

Maar we hebben het tegenwoordig allemaal druk. Waardoor het soms moeilijk lijkt om een sportmoment ingepland te krijgen. Of is dat net een makkelijke uitvlucht om je goede sportvoornemens op de lange baan te schuiven? Onderzoek toont namelijk aan dat we eigenlijk (met wat betere planning) per dag gemiddeld 2,5 uur vrije tijd hebben. We geven je wat tips hoe je je schijnbaar volle agenda aanpast aan jouw sportieve ambities.

  • Leg het vast in je agenda 

Plan je sportmoment in, zij het in je online kalender of op een notitieblaadje. Door jezelf te verbinden aan je voornemen, ben je minder geneigd om je sportsessie over te slaan. Heb je kinderen, zorg er dan voor dat je sportieve plannen – via een gedeelde agenda – niet overlappen met activiteiten van je partner. 

  • Stel een haalbaar doel 

Bepaal haalbare en tussentijdse doelen. Te ambitieuze doelen los je zelden in. Je verliest je drive en houdt het misschien al snel voor bekeken. Het hoeft dus zeker niet altijd een uitputtende fietstocht van 180 km te zijn of een duurloop van 2 uur. Een loopje tijdens je middagpauze, een half uurtje op de cross- of hometrainer voor het werk of – wanneer er een douche is op kantoor – een sportieve pendel naar kantoor kan al geweldige resultaten opleveren. 

  • Sportief en productief 

Sta je wel eens in de file? Dan gebruik je die momenten misschien al om je favoriete podcast te beluisteren. Ook tijdens het sporten kun je multitasken: luister naar een audioboek, snuister eens door je Spotify weekly lijst of gebruik dat moment om bij te praten met een vriend(in). 

  • Plan met twee 

Extra motivatie nodig? Vraag een vriend(in) die tot je bubbel behoort om je te vergezellen. Je zult meer gemotiveerd zijn wanneer iemand je aanmoedigt om dat tikkeltje meer te geven. Of het nu enkele minuten langer lopen is of wat extra reps in de gym. Je sportpartner houdt je ook verantwoordelijk. Zeg je je plannen af, stel je immers niet alleen jezelf teleur, maar ook de ander. De kans stijgt dat je het volhoudt! 

  • Door weer en wind 

We wonen in Centraal-Europa, niet langs de evenaar. Het weer kan dus al eens tegenvallen. Maar vallen door een regendruppeltje meteen al jouw sportplannen in het water? Met aangepaste kledij kun je buiten blijven sporten. En een loopje met een verkoelende regenval heeft wel iets, toch? Wil je toch de regen vermijden, zoek dan zeker op welke indooractiviteiten jouw regio biedt. Sporten maar!

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276