Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Sport je warm tijdens de koude en donkere dagen

De koude is opnieuw in het land. De dagen worden korter en temperaturen zakken. Bij velen ontbreekt de motivatie nu om tijdens deze periode de loop- of wandelschoenen aan te trekken. Toch kun je tijdens deze koude dagen plezier beleven aan je wandeling of loopje. Beginner of bedreven sporter, de lage temperaturen hoeven je niet te weerhouden je trainingen met succes te doorlopen (letterlijk), mits de juiste voorzorgen. Met deze tips ben je de koude de baas.

1. De zon, onze vitamine-D bron.

Iedereen geniet graag van de zon en ook ons lichaam ervaart vele voordelen van zonneschijn. De zon is onze primaire bron van vitamine-D. Vitamine-D is belangrijk voor onze botten en gebit (samen met calcium). Daarnaast zorgt vitamine-D voor goed functionerende spieren, een optimale weerstand en goede werking van de hersenen. Profiteer van zonnige momenten en plan een loopje in tijdens je lunchpauze. Lopen of wandelen wanneer het nog licht is buiten, is de ideale manier om de mindere opname van vitamine-D in deze donkere periode te compenseren. 

2. The rhythm in your step.

Het opzwepende tempo van je favoriete muziek dat motiveert om een tandje bij te steken? Een zeemzoete radiostem die je op slag de vriestemperaturen doet vergeten? De juiste muziek of podcast zal je motiveren om de kou te trotseren! Stel op voorhand jouw eigen loopplaylist samen, and put the rhythm in your step! 

3. Drie lagen voor de winterdagen 

Tijdens de winterperiode is het belangrijk je goed in te duffelen, maar daarnaast moet je lichaam ook voldoende kunnen ‘afkoelen’. Leg dus dikke en zware kledij opzij en kies voor laagjes! Het dragen van lagen houdt je warm en bovendien kan je gemakkelijk iets uittrekken als het te drukkend wordt. Kies tijdens de wintermaanden voor het drielagensysteem: 

  • Laag 1: Ademend (kledij voor warm weer) 
  • Laag 2: Isolerend (kledij voor fris/koud weer)  
  • Laag 3: beschermend (kledij voor regen en wind)

Bij extreem koude temperaturen start je best met een 0-laag, namelijk thermisch ondergoed. 

Vermijd katoenen kleding. Katoen houdt vocht vast waardoor je het snel koud zal krijgen. 

4. Bescherm je lichaamsuiteinden

Je hoofd, nek, handen en voeten zijn allemaal erg gevoelig aan winterse temperaturen. Zeker tijdens het lopen moet je ze goed beschermen. Bij koude temperaturen kan je namelijke via deze  ‘koude punten’ tot wel 70% warmte verliezen. Kies steeds je handschoenen, sokken, sjaal of buff, muts of hoofdband op basis van hun isolerende eigenschappen. 

5. Veeg er je voeten niet aan 

Tijdens de winter is het belangrijk je voeten droog te houden. Kies voor loop- of wandelschoenen die sneeuw- en regenbestendig zijn en die je bovendien voldoende grip geven op een gladde ondergrond.
Knoop de veters van je schoenen niet te hard dicht want zo kan een goede bloeddoorstroming verhinderd worden, waardoor je voeten zullen afkoelen. 

6. Controleer je ademhaling

Het is belangrijk altijd oog te hebben voor je ademhaling tijdens het sporten. De juiste ademhaling levert immers een grote bijdrage aan de kwaliteit van je training. Wanneer het erg koud is en er bovendien ook veel wind staat, is het aan te raden om in te ademen door je neus en uit te ademen door je mond. Zo wordt de koude lucht verwarmd voordat die je longen bereikt. 
Ga je lopen en staan er intervaltrainingen op de planning? Dan is een goede opwarming een must. Werk enkele korte versnellingen af zodat je ademhaling reeds getriggerd wordt om je zo klaar te stomen voor de aansluitende training. 

7. Zorg voor zichtbaarheid 

Kies je ervoor om te gaan lopen of wandelen in het donker? Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent voor anderen, draag een lichtje en/of reflecterende kledij. Borst- en enkellampjes zijn handig om dat ze goed blijven zitten, hoofdlampjes durven wel eens afzakken als je gaat zweten. Een lampje zorgt er ook voor dat je goed ziet waar je je voeten zet in het donker, zeker met alle plassen en eventuele modder/ijs in de winter. Zo voorkom je ook nog eens blessures door een val te vermijden.

Met deze tips kan jij, zoals nooit voordien, de koude te baas! 

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276