Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Twee weken niet bewegen? Dit gebeurt er met je conditie

Misschien kon je door een drukke agenda je loopschoenen even niet meer aantrekken, of een blessure gooide roet in het, of je had gewoonweg wat minder motivatie ... dan vraag je je wellicht af wat de gevolgen zijn voor je conditie? Aan de universiteit van Liverpool vonden ze antwoord op die vraag.

In een onderzoek naar de impact van verminderde activiteit werden 28 gezonde individuen onderzocht. Ze hadden allemaal een actieve levensstijl, met minstens 10.000 stappen per dag. Gedurende het onderzoeken reduceerden ze hun lichaamsbeweging aanzienlijk, door onder meer het dagelijkse aantal stappen te verlagen tot 1.500. Zo zaten ze per dag gemiddeld 103 minuten meer stil.

14 dagen later

De resultaten toonden een daling van de cardiovasculaire gezondheid met 2% en VO2-max met 4%. Gemiddeld namen ook tailleomtrek met 1 centimeter en het vetpercentage met 0,5% toe.

Gelijklopende tijd

Dat is toch al een voelbare daling. Maar voor je in paniek slaat ... er werd nadien ook onderzocht hoelang het het duurt om je ingeboete conditie en fitness te herwinnen. Wat blijkt? Na 14 dagen – exact dezelfde tijd dat de activiteit werd teruggeschroefd – hadden de testpersonen hun eerdere vormpeil terug.

Probeer dus van beweging een dagelijkse gewoonte te maken en vermijd de negatieve impact van een gebrek aan voldoende lichaamsbeweging. Lig je toch eens stil door een blessure, kan je altijd terugvallen op het feit dat je conditie even snel terug op peil staat als de tijd dat je moet stilzitten.

Interesse in begeleiding door één van onze coaches? 

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276