+ Waarom een nieuwjaarsduik goed is voor je lichaam

Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Waarom een nieuwjaarsduik goed is voor je lichaam

Zet jij 2022 als ijsbeer in met een meer dan verfrissende nieuwjaarsduik? Ijszwemmen of winterzwemmen is heel populair in scandinavische landen, waar zwemmen in een wak in het ijs populair is. Maar ook massa-events zoals een nieuwjaarsduik worden in onze regio goed gesmaakt. Wat doet zwemmen in ijskoud water met je lichaam, wat zijn de risico’s en hoe doe je het veilig?

Effecten van zwemmen in koud water 

Een frisse dip? Dat heeft een bloeddrukverlagend effect en ook je cholesterolprofiel vaart er wel bij. Stoffen in het bloed die geassocieerd zijn met het ontwikkelen van hartaandoeningen zoals homocysteine hebben ook de neiging om te dalen. Regelmatig winterzwemmen doet de hormonen ACTH en cortisol stijgen in het bloed. Cortisol staat bekend als het stresshormoon, en bereidt het lichaam voor op fysische en psychische stressfactoren. Ook noradrenaline stijgt bij regelmatig winterzwemmen, hetgeen zelfs pijnstillende effecten kan hebben.

Belangrijker dan ooit, je immuunsysteem. En ja, onderzoek toont dat winterzwemmers minder bovenste luchtweginfecties hebben (verkoudheden, bronchitis, sinusitis), vermoedelijk door een verbetering in hun immuunrespons.

Ook psychisch is er een effect. Er zijn gevallen bekend van personen die na een jarenlang gevecht tegen depressie, vrij van medicatie zijn geworden door regelmatig te gaan winterzwemmen. Studies bevestigen dat er een effect is bij behandeling van depressie. Vermoedelijk is de oorzaak een combinatie van stijging van Noradrenaline en endorfines (natuurlijke gelukshormonen) in het bloed. 

Maar wat zijn de risico’s? 

Zwemmen in koud water heeft zijn voordelen, maar het brengt ook risico’s met zich mee, waarvan onderkoeling het voornaamste gevaar is. De onderkoeling gebeurt in een drietal fases. De eerste drie minuten gaan door de plotse afkoeling van de huid een snellere hartslag en hyperventilatie ontstaan. Bij langere onderdompeling gaan de spieren en zenuwen, vooral van de ledematen, onderkoelen en na een dertigtal minuten gaat het lichaam helemaal onderkoelen en dit kan leiden tot hartritmestoornissen, coma en overlijden.

Aanbevelingen 

Wil je dus gaan winterzwemmen, probeer eerst iemand te vinden die met je mee doet, of doe het ergens in een bewaakte omgeving. Als je onwel zou worden is er altijd iemand die je kan helpen. Wanneer je in het water gaat, ga er rustig in, de plotse koudeschok bij springen kan tot verdrinking leiden. Laat je eventueel vooraf eerst eens medisch nakijken, zeker als je in de familie personen hebt die plots overleden zijn of als je al wat jaren op de teller hebt. 

Blijf er niet te lang in, bij een paar minuten in koud water heb je reeds de gunstige effecten, blijf je er te lang in dan loop je risico’s van onderkoeling en problemen. Na het zwemmen, vermijd snelle opwarming met een hete douche, doe warme kleren aan en nuttig een warme drank, dat zal voor een aangename en veilige terugkeer naar de normale lichaamstemperatuur zorgen.

Geniet! 

Dit artikel werd geschreven in nauwe samenwerking met cardioloog Yves Van Belle.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276