Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Weersta de corona knabbels

Voeding

Thuiswerken heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook zijn verleidingen. Stress van ons werk, de nieuwe work-life balance en de onzekerheid over wat er nog komen gaat, kan ervoor zorgen dat we meer eten dan we gewend zijn.


De dagelijkse confrontatie met corona krantenkoppen en de wetenschap dat we te maken hebben met een crisis waarbij we zelf gevaar lopen, geeft ons een gevoel van machteloosheid en brengt ons in de zogenaamde ‘vecht-of vluchtmodus’.

Wanneer we te kampen hebben met dergelijke stress, volgen we ons instinct. We grijpen naar alles wat vertrouwd en comfortabel aanvoelt, in de hoop dat het ons kalmeert en het evenwicht op de een of andere manier terugbrengt. Of het nu gaat om suiker, vet, zout of een combinatie van alle drie, vaak grijpen we naar hoogcalorische en ongezonde voeding om ons beter te voelen. Het feit dat we daarnaast ook voortdurend toegang hebben tot onze koelkast of koekjeslade en dat er waarschijnlijk ook een grotere voorraad aanwezig is dan normaal, kan ervoor zorgen dat we meer eten dan nodig.

Heb jij ook het gevoel dat je de hele dag door aan het snacken bent en dat je teveel ongezonde dingen eet? Met onderstaande tips kan je ervoor zorgen dat de kilootjes er niet bijkomen tijdens de lockdown periode!

Shutterstock 243314716

Regelmaat!

Probeer regelmaat te integreren in je eetschema en hou de timing aan die je gewoon was in het pre-corona tijdperk. Probeer te ontbijten, lunchen en dineren op tijdstippen waarop je dit normaal zou doen. Sla geen maaltijd over, want dan is de kans groot dat je teveel zal eten bij je volgende maaltijd.

Drink voldoende water

Vaak verwarren we honger met dorst, waardoor we de neiging hebben om meer te eten als we niet genoeg gehydrateerd zijn. Probeer minstens 1.5 liter water per dag te drinken. Het is altijd een goede idee om een glas of een fles water in het zicht te zetten. Je kan je water ook op smaak brengen door schijfjes citroen, limoen, komkommer, etc. toe te voegen!

Snoep goed!

Zorg ervoor dat je meer gezonde snacks in huis hebt dan ongezonde, zodat je eerder geneigd bent om een gezonde keuze te maken. Worteltjes, reepjes paprika of komkommer, cherrytomaten, een stuk fruit, een handvol ongezouten noten, een potje magere yoghurt of platte kaas zijn perfecte alternatieven voor chocolade, koekjes en chips.

Koop geen ongezonde dingen

Het schap met koekjes of chocolade links laten liggen in de supermarkt kan moeilijk zijn in huidige tijden, maar wat je niet in huis haalt, kan je ook niet opeten. Als je weet dat je je moeilijk kan houden aan een kleine portie en liever de hele zak verslindt, dan kan het verstandig zijn om die gewoon niet te kopen.

Shutterstock 1117091747

Zet geen eten voor je neus

Als er iets voor onze neus staat, dan eten we het meestal op... dus zorg ervoor dat je verleidingen in de kast staan en niet naast je op je bureau. Heb je honger, neem dan enkel datgene wat je van plan was te eten en laat de rest in de verpakking zitten.

Zorg voor afleiding

Hunker je naar je guilty pleasure? Maak je geen zorgen, dat hebben we allemaal wel eens...  Stel jezelf de vraag waar die behoefte vandaan komt. Heb je echt honger of is het iets anders? In plaats van je te haasten naar de (koel)kast, wacht een half uurtje en probeer iets anders te doen: neem een pauze, ga even naar buiten, maak en wandeling, bel een collega of vriend, etc. Mogelijks smelt je verlangen weg als sneeuw voor de zon.

Wees niet te streng voor jezelf

Een slippertje gemaakt en een heel pak chips opgegeten? Dat kan uiteraard wel eens gebeuren. Weet dat één keer zeuren het verschil niet zal maken maar een hele dag ongezond snacken uiteraard wel. Wees dus niet te hard voor jezelf en vergeef jezelf voor die zoete of zoute zonde. Met een beetje wilskracht zet je je gezonde trein zo weer op de rails. 

Laat je begeleiden richting een gezondere levensstijl

Zo kunnen wij je helpen
L1006939