Welzijn en duurzaamheid verbinden in de bedrijfscultuur - Het inspirerende verhaal van TVH

Client cases

Een kleine 10 jaar geleden besloot TVH, een grote multinational, dat het bevorderen van een gezonde levensstijl voor hun werknemers de weg vooruit was. Een strategie die ze onlangs nog meer kracht hebben bijgezet door een Employee Happiness Advisor aan te stellen, én door er een duurzame incentive aan toe te voegen. Wij bij Energy Lab maken graag deel uit van zo’n inspirerende welzijnsvisie.

Wie is TVH?

Met een team van 5000 werknemers is TVH sinds 1969 een gevestigde specialist in onderdelen. Ze hebben een assortiment van meer dan 46 miljoen artikelen voor goederenbehandeling, industriële voertuigen, en bouw- en landbouwmachines. Hun hoofdkantoor ligt in Waregem, België en ze hebben wereldwijd meer dan 80 vestigingen. Het regionale hoofdkantoor in Kansas, VS richt zich specifiek op de Amerikaanse markt.

Wat was hun uitdaging?

In een constant veranderende en competitieve context is productiviteit essentieel. Als antwoord kiest TVH ervoor om van gezondheid van werknemers een prioriteit te maken. Door ervoor te zorgen dat werknemers een gezonde balans tussen werk en privé behouden, bedrijfswaarden nastreven en een positieve werkomgeving creëren, krijg je al snel een win-winsituatie: minder stress, minder verzuim en een efficiëntere en hechte werkomgeving. Het is goed voor werknemers, en het geeft het juiste signaal naar potentiële kandidaten.


Daarom introduceerde TVH het Nudge-programma in 2015, een intern welzijnsbeleid om medewerkers aan te moedigen elke dag gezonde keuzes te maken. Uiteindelijk worden die kleine duwtjes in de rug een routine op lange termijn.

Uitdagingen blijven bestaan. Als expert op het gebied van welzijnsprogramma’s werd Energy Lab gevraagd het huidige Nudge-programma van TVH te versterken door volgende doelstellingen aan te pakken:

  • Tegemoetkomen aan diverse behoeften: Met kantoren wereldwijd wil TVH de welzijnsprogramma’s graag aanpassen aan de diverse behoeften en culturele verschillen van hun personeelsbestand wereldwijd.
  • Duurzaamheid: Welzijn moet een langetermijnproject zijn met blijvende impact.
  • Communicatie en betrokkenheid: Werknemers betrekken, en zorgen dat ze op de hoogte zijn, is uitdagend. Effectieve communicatie en deelname over verschillende regio’s en afdelingen vereisen op maat gemaakte trajecten.
  • Deelname van werknemers: Het is essentieel dat werknemers actief deelnemen aan de welzijnsprogramma’s, ook al heerst er soms twijfel of weerstand tegen verandering.

Wat is onze oplossing?

Samen met TVH hebben we 2 initiatieven gelanceerd die gericht zijn op het bevorderen van gezondheid en welzijn, maar ook perfect aansluiten bij het al aanwezige Nudge-programma en die de hierboven genoemde zorgen aanpakken.

- De Lignaverda Challenge
Werknemers verzamelden in 4 weken tijd zoveel mogelijk actieve kilometers, en als tegenprestatie plantte TVH bomen in Senegal. Dit vermindert CO², bestrijdt woestijnvorming en steunt de lokale ondernemers. Door deze extra incentive overtuigden we twijfelaars die vaak niet helemaal overtuigd zijn van de persoonlijke voordelen van welzijnsprogramma’s.

Daarnaast ontstaat er ook een gevoel van purpose doordat de challenge zich niet enkel richt op het individu, maar ook op het collectief. Collega’s moedigen elkaar aan om deel te nemen.

- Nudge Stars Ambassadeurs
Onder begeleiding van professionele coaches kregen geselecteerde werknemers de kans om zich klaar te stomen voor een kwart triatlon. Zij werden onze Nudge Star Ambassadeurs. Ze zijn het levende bewijs dat je in 6 maanden tijd een doel kan bereiken dat je nooit voor mogelijk had gehouden.

Deze ambassadeurs inspireerden hun lokale teams en het hele bedrijf om stappen te zetten richting een actieve en duurzame levensstijl. En dat op een oprechte en authentieke manier

Door zowel exclusieve en impactvolle als brede en inclusieve initiatieven aan te bieden, garanderen we een divers welzijnsaanbod dat tegemoetkomt aan de verschillende behoeften van TVH-werknemers wereldwijd.


Hoe we aan de slag gingen

Een alomvattende welzijnsstrategie implementeren, vereist verschillende essentiële stappen. Het begint met het beoordelen van de huidige welzijnsstatus binnen de organisatie door middel van enquêtes, data-analyse en feedback van werknemers. Vervolgens definiëren we duidelijke en meetbare doelstellingen, zoals het verminderen van verzuim, of het verbeteren van de algemene gezondheid.

Een toegewijd welzijnsteam volgt het programma op, en richt het naar de specifieke behoeften van de werknemers, waarbij er altijd rekening wordt gehouden met demografie en cultuur. Ook ondersteuning van het management is cruciaal om betrokkenheid en participatie te verhogen.

Via een multichannel marketingcampagne brengen we de boodschap over. Met posters, CEO-video’s, e-mails en intranet-communicatie vergroten we het bereik en de deelname, en tegelijkertijd benadrukt het de waarden en toewijding van TVH.

Last but not least zijn regelmatige evaluatie en rapportering van de output essentieel om de impact en effectiviteit te behouden. Voortdurend feedback vragen is noodzakelijk als je jouw programma wil aanpassen aan de constant veranderende context.

Dit zijn de resultaten

  • Bij de Lignaverda Challenge van TVH in 2023 hebben 745 werknemers samen een afstand van 142.824 kilometer afgelegd, in slechts 4 weken.
  • De Lignaverda Challenge, in samenwerking met Energy Lab en Ondernemers Zonder Grenzen, haalde zo 14,824 kilometer meer dan het jaar ervoor.
  • Bijgevolg zal TVH 75.000 bomen in Senegal planten.
  • 100 werknemers hebben de kwart triatlon voltooid, onder leiding van 20 Nudge Star Ambassadeurs.
  • TVH is uitgeroepen tot ”Sport Company of the Year”.


“Het is geweldig om te zien hoe collega's zich volledig inzetten. Het is in lijn met de waarden van TVH om initiatief te nemen en moed te tonen, aangezien velen van hen voor het eerst deelnemen aan deze triatlon. Het hoeft echter niet altijd zo extreem te zijn. We moedigen onze werknemers al een tijdje aan om gezonde keuzes te maken op het gebied van lichaamsbeweging, voeding en mentaal welzijn. Dit omvat activiteiten zoals "Start 2 Run", een kookboek met gezonde recepten en gratis yoga. Het onderliggende principe achter dit alles is dat een gezonde werknemer een gelukkige werknemer is.” Peter, werknemer TVH

Uitdagingen en waardevolle lessen

Het blijft belangrijk om te erkennen waar we nog kunnen verbeteren. Een aantal kleine aspecten kunnen nog aangepast worden voor een betere ervaring. De belangrijkste uitdaging blijft echter de prioriteit die werknemers geven aan hun welzijn. Een cultuur stimuleren waar we werknemers aanmoedigen om regelmatig pauzes te nemen en een gezonde balans tussen werk en privé te behouden, kan behoorlijk uitdagend zijn. Effectieve en gestroomlijnde communicatie, samen met leiders die het goede voorbeeld geven, tonen je werknemers hoe belangrijk het is om van gezondheid en welzijn een prioriteit te maken.

Een succesvolle samenwerking

Het Nudge programma van TVH en Energy Lab toont het succes van een bloeiende cultuur die het welzijn van werknemers eerst plaatst. De impact die TVH maakte door bomen in Senegal te planten, toont bovendien hoe belangrijk het is om purpose aan je programma toe te voegen. Betrokkenheid, participatie en teamspirit stijgen allemaal wanneer je probeert de wereld een betere plek te maken. Wij bij Energy Lab zijn trots om zo’n visie van welzijn vorm te geven, samen met TVH.

We helpen graag!

Ben je geïnteresseerd in het transformeren van het welzijn binnen jouw organisatie? Neem dan vandaag nog contact op met Edwin. Samen maken we een programma op maat, specifiek afgestemd op de uitdagingen van jouw bedrijf.

Share on Facebook

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?


Neem contact op
Top