5 jaar positieve en duurzame verandering op de werkvloer: Impact maken met de Ageas Group

Client cases

Energy Lab streeft ernaar om de energie van mensen te optimaliseren. Alleen al door het beheer van je energie te verbeteren, kan je jouw productiviteit merkbaar verhogen. Dat is precies wat de Ageas Group heeft gedaan voor hun werknemers. Onze samenwerking toont de ongelooflijke stappen die we zetten richting een beter welzijn. Het bewijs dat gezondheid voorop zetten een belangrijke keuze is, zowel voor het bedrijf als de werknemers.

Wie is de Ageas Group?

Met 40.000 werknemers, in 13 verschillende landen, is de Ageas Group een grote verzekeringsmaatschappij. Als grootste verzekeraar van België ligt hun hoofdkantoor in Brussel.

Wat was hun uitdaging?

Net als veel competitieve bedrijven, werd de Ageas Group geconfronteerd met herkenbare uitdagingen op vlak van welzijn, waaronder werkgerelateerde stress, te weinig beweging door bureaujobs en het stigma rond geestelijke gezondheid. Dat, samen met de dynamiek van thuiswerk, diverse behoeften van werknemers en de war on talent, maakten de uitdagingen voor de Ageas Groep overduidelijk:

  • De connectie tussen collega’s wereldwijd verbeteren
  • Een bloeiende werkcultuur creëren
  • Streven naar een duurzame en inclusieve cultuur

Onze oplossing

Op basis van deze behoeften introduceerden we een nieuw programma: De Ageas Challenge, een inclusief welzijnsprogramma toegankelijk voor alle werknemers. Het vertrekt vanuit het geloof dat lichaamsbeweging de transformerende kracht heeft om de bedrijfscultuur vorm te geven, de interactie tussen collega’s wereldwijd te verbeteren en een omgeving te creëren waar iedereen kan floreren.

Daag je werknemers uit

Door virtuele uitdagingen en impactvolle fysieke trajecten aan te bieden, nemen we alle voordelen van gezonde competitie, en we maken ze deel van de dagdagelijkse werking, met:

  • Toegankelijke uitdagingen - zoals de virtuele Tour de France - waarbij alle Ageas medewerkers op het Ageas platform kunnen connecteren met hun favoriete sport-app. Elke kilometer, stap of kcal gieten we in een leuke challenge. Zo nemen werknemers wereldwijd snel en gemakkelijk deel, ongeacht hun achtergrond. Met als resultaat een gevoel van vriendschap, gedeelde prestaties en positieve energie.
  • Exclusieve fysieke trajecten - zoals trainen voor een olympische triatlon - waarbij Ageas werknemers de kans krijgen zich aan te melden voor een exclusieve coachingjourney. Op 6 maanden tijd krijgen ze intense begeleiding, conditietests en workshops met als apotheose een olympische triatlon op een exclusieve locatie. Door samen met collega’s naar één uniek punt toe te werken, krijg je energieke werknemers die perfecte positieve ambassadeurs op de werkvloer zijn.
  • Extra incentives die de bedrijfscultuur weerspiegelen - zoals het Go Forest-initiatief - waarbij Ageas motiveert via bijdragen aan goede doelen. Zo draagt elke kilometer, trap of stap bij tot het planten van bomen. Hoe meer we bewegen, hoe meer CO² we uit de lucht halen!

Hechte samenwerking

Een blijvende impact op de bedrijfscultuur maken is enkel mogelijk wanneer we onze welzijnsstrategie afstemmen op de behoeften van de organisatie. Daarom mogen we onze nauwe samenwerking met de Talent & HR-afdeling van de Ageas Groep niet over het hoofd zien. Door regelmatig te vergaderen met de spocs van de verschillende regio’s, zorgen we ervoor dat onze aanpak effectief gehoor vindt in de regionale kantoren.

Om onze strategie verder te verfijnen, maken we ook gebruik van wellbeing data, nemen we diepte-interviews af en sturen we enquêtes uit. Hierdoor blijft de Ageas Challenge zich aanpassen aan de behoeften en doelen van onze deelnemers, terwijl ze ook in lijn blijft met de veranderingen in het bedrijf zelf.

Dit zijn de resultaten

Nu we ons zesde jaar samenwerking inzetten, kunnen we trots stellen dat de Ageas Challenge een cruciale rol heeft gespeeld bij het verbinden van werknemers wereldwijd en bij het creëren van een positieve bedrijfscultuur. Een ware katalysator voor culturele verandering dus. De resultaten van het afgelopen jaar bevestigen dit alleen maar:

  • Het algemene engagement steeg met +10%.
  • Een toename van engagement bij alle welzijnsinitiatieven.
  • 86% van de deelnemers verklaart gezonder te leven dankzij het programma.
  • Er zijn meer dan 10.000 bomen geplant via het Go Forest-initiatief.
  • Ageas is door het Top Employers Institute verkozen tot “ Top Employer for 2023”.




“De Ageas Challenge is een fantastische kans voor onze werknemers om zich niet alleen fysiek uit te dagen, maar ook om hun mentale veerkracht en teambuildingsvaardigheden te ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is niet alleen meer bewegen, maar ook een positieve impact te hebben op hun gezondheid en algeheel welzijn.” Eddy Debrulle, CHRO van de Ageas Group

Waardevolle lessen

Tijdens onze vijfjarige samenwerking zagen we het belang van zowel groepsinitiatieven als individuele uitdagingen. Door laagdrempelige initiatieven aan te bieden die gericht zijn op iedereen, en exclusieve veeleisende trajecten, slaagden we erin het welzijn, de productiviteit en de betrokkenheid naar een zeer hoog niveau te brengen. Zeker wanneer leiders actief deelnamen en het voorbeeld gaven.

De Ageas Challenge is een sterke demonstratie van de vele voordelen die je haalt door het welzijn van werknemers op de eerste plaats te zetten. Om uitstekende resultaten te halen, is het essentieel dat we oplossingen op maat aanbieden.
We helpen graag!

Ben je geïnteresseerd in het transformeren van het welzijn binnen jouw organisatie? Neem dan vandaag nog contact op met Edwin of Mieke. Samen maken we een programma op maat, specifiek afgestemd op de uitdagingen van jouw bedrijf.

Share on Facebook
Top